måndag 1 mars 2010

Salviakryddade Pannbiffar med ostpotatis!

För 4 personer!
600g nötfärs
3/4 dl mjölk
1/2 dl ströbröd
1 gul lök
1 ägg
1/2 dl hackad salvia
smör
salt, svartpeppar

Tomat- och löksky
2 gula lökar
2 tomater
2 tsk farinsocker
2 msk konc. kalvfond
3 dl vatten

Potatis
700 g potatis (fast sort)
25 g smör
1 dl riven västerbottensost

Gör såhär: 
1. Börja med potatisen. Sätt ugnen på 225 grader.
2. Smält smöret. Skala potatisen och dela dem på längden om de är stora. Lägg i en ugnssäker form. Pensla potatisen med smöret. Ställ in i ugnen i ca 25 min. Ta ut och krydda med salt och peppar. Strö över osten. Tillaga ytterligare ca 15 min, tills potatisen är mjuk och fått fin färg.
3. Biffarna: Blanda mjölk och ströbröd. Låt stå och svälla i 5- 10 min.
4. Skala och riv eller finhacka löken. Blanda ner lök, färs, ägg, salvia, 1 tsk salt och 2 krm peppar i ströbröds blandningen. Forma 8 pannbiffar av smeten.
5. Stek biffarna i smör, ca 2 min på varje sida i en stor stekpanna med lock. Ta upp dem och lägg åt sidan.
6. Tomat och löksky: Skala, halvera och skär löken i skivor. Skär tomaten i grova tärningar. Bryn löken i 1 msk smör i stekpannan ca 2 min. tills den fått lite färg. Tillsätt sockret och låt det karamellisera någon minut. Tillsätt fond, vatten, tomater, 2 krm salt och 1 krm svartpeppar. Låt koka ihop ca 4 min.
7. Lägg ner biffarna i stekpannan. Sjud i ca 10 min under lock tills biffarna är klara.
8. Servera med potatisen och gärna en sallad med rucola, morot och vitkål.

Detta blev kanongott! Men vi använde lammfärs istället för nötfärs eftersom vi ändå hade det uppe men det blev gott det också! Detta recept var både enkelt och gott så det rekommenderar jag er att testa! 

Inga kommentarer: