torsdag 17 september 2009

Dagens

Titta vilka sötnosar! Jag har länge letat efter en hundras som jag vill ha och nu har jag hittat den! American Wolfdog. Ser ni hur ståtligt fina de är? Till våren då kommer det nog en sådan här hund till våran familj :D Läääängtar!

Lite information om rasen:

En wolfdog är och skall poängteras en hund. Wolfdogen är en ren brukshund och lämpar sig mycket väl till lydnad, drag, spårning eller bara vara en aktv familjehund.
Vikten: varierar mellan 40-70kg
Manhöjd: 65-85cm
Hårlag: långt, mellan, kort
Tillåtna färger: Alla, ej fläckiga
Vanligaste färger: Beiga, viltfärgade(varg), schäfertecknade
Mindre vanliga: Röda, helvita, svarta, silver
En wolfdog kan födas svarta men bli vackert grå med tiden eller tvärt om.Vid ca 1,5 års ålder har dom satt sin färg, innan dess kan den ändras mycket.
(Hanar är större och tyngre än tikarna.)
Wolfdogen är trogen sin familj, mycket öppen och social, kan dock vara reserverade mot främmande och lämpar sig pga av det ej som vakthundar. En wolfdog skall dock ej aldrig vara skygg!
Jag brukar beskriva wolfdogen som en mer urhund än siberian huskyn, dock mycket mer lättlärd och lätt att dressera än en husky! (egen erfarenhet)
Att leva med wolfdogs är en resa som aldrig verkar ta slut, jag lär mig dagligen något nytt från dessa underbara djur vilket är hur fashinerade som helst.


Informationen är tagen ifrån denna "uppfödaren". http://www.americanwolfdog.dinstudio.se/filearea_12.html



1 kommentar:

Anonym sa...

Vilken söt vovve:)
helen